Ενας από τους τέσσερις μεγάλους κωμικούς του βωβού κινηματογράφου (οι άλλοι τρεις ήταν οι Τσάρλι Τσάπλιν, Χάρι Λάνγκτον και Χάρολντ Λόιντ) κι ο πιο ευρηματικός.O Μπάστερ Κίτον (1895-1966), κατάφερε, μέσα σε μία βασικά δεκαετία (1917-1927), να δώσει μερικές από τις πιο πρωτότυπες, και αριστουργηματικές, κωμωδίες της βουβής περιόδου, κωμωδίες που τον τοποθετούν τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο μ' εκείνες του Τσάπλιν.
Αντίθετα με τον «φτωχό ανθρωπάκο» του Σαρλό, ο Κίτον εκπροσωπούσε έναν ελκυστικό, μοναχικό νέο, που αντιμετώπιζε όλα τα εμπόδια και τις δυσκολίες με τόλμη και εκπληκτικό σθένος, με το κεφάλι πάντα όρθιο, έτοιμος να προχωρήσει ακάθεκτος, παρακινημένος συνήθως από έρωτα, για ν' αντιμετωπίσει τους πιο επικίνδυνους και πιο ισχυρούς απ' αυτόν εχθρούς, μ' ένα «ανέκφραστο», «πέτρινο», όπως λαθεμένα το χαρακτήρισαν πολλοί, πρόσωπο, που πίσω του έκρυβε όλα τα ανθρώπινα αισθήματα - απελπισία, απορία, ευαισθησία, μίσος, έρωτα - καταφέρνοντας να δώσει στα στημένα με εκπληκτική λεπτομέρεια και εμπνευσμένη σύνθεση των πλάνων του, που αντλούσε από την παράδοση του αμερικανικού ζωή, μια ποιητική πνοή.
Αντίθετα με τον «φτωχό ανθρωπάκο» του Σαρλό, ο Κίτον εκπροσωπούσε έναν ελκυστικό, μοναχικό νέο, που αντιμετώπιζε όλα τα εμπόδια και τις δυσκολίες με τόλμη και εκπληκτικό σθένος, με το κεφάλι πάντα όρθιο, έτοιμος να προχωρήσει ακάθεκτος, παρακινημένος συνήθως από έρωτα, για ν' αντιμετωπίσει τους πιο επικίνδυνους και πιο ισχυρούς απ' αυτόν εχθρούς, μ' ένα «ανέκφραστο», «πέτρινο», όπως λαθεμένα το χαρακτήρισαν πολλοί, πρόσωπο, που πίσω του έκρυβε όλα τα ανθρώπινα αισθήματα - απελπισία, απορία, ευαισθησία, μίσος, έρωτα - καταφέρνοντας να δώσει στα στημένα με εκπληκτική λεπτομέρεια και εμπνευσμένη σύνθεση των πλάνων του, που αντλούσε από την παράδοση του αμερικανικού ζωή, μια ποιητική πνοή.
Έχει μείνει στην ιστορία του κινηματογράφου ως ο αγέλαστος κωμικός. Ο κλόουν που κατάφερνε με τις ταινίες να κάνει τον κόσμο να σκάει στα γέλια χωρίς το δικό του πρόσωπο συσπάσει καν είτε από γέλιο είτε από συγκίνηση είτε από οποιαδήποτε ανθρώπινη έκφραση! Ήταν ο Μπάστερ Κίτον (1896-1966), που με τις 15 ταινίες του κατάφερε να είναι μοναδικός και να μείνει ανεπανάληπτος στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Και πάνω από όλα να είναι: πρωτοπόρος. Στη λογική του σεναρίου, στην εξέλιξη της δράσης, ως ανέκφραστη μάσκα προσώπου η οποία καταφέρνει να ξεσηκώσει.
"ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ"
Και στον «Στρατηγό» («The general», 1926), περίοδο ακμή της μπαστερικής κωμικής εποχής, το στόρι ξεκίνησε από πραγματικό επεισόδιο στη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου με το κλέψιμο ενός τρένου. Από την είδηση αυτή ο Μπάστερ Κίτον έφτιαξε ένα σενάριο και μια κωμωδία γεμάτη γκανγκ, αλλά και σουρεαλιστικές εκρήξεις τρελού και κουφού χιούμορ, πολύ πιο μπροστά από την εποχή του και πάντα διαχρονικού.
Η ιστορία εκτυλίσσεται στον αμερικανικό Νότο κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Ο Κίτον είναι ο μηχανικός του τρένου (του Στρατηγού του τίτλου) που μοιράζεται την αγάπη του ανάμεσα στη μηχανή του και την αρραβωνιαστικιά του. Με την έκρηξη του πολέμου, ο Κίτον τρέχει να καταταγεί στο στρατό, οι Αρχές όμως του αρνούνται, γιατί θεωρείται πιο αναγκαίος στο να οδηγεί το τρένο. Οταν ένας κατάσκοπος των Βορείων κλέβει το τρένο «του», μαζί και την αρραβωνιαστικιά του που βρίσκεται σ' αυτό, ο Κίτον αρχίζει ένα κυνηγητό για να σώσει το κορίτσι και το τρένο του.
Η ιστορία εκτυλίσσεται στον αμερικανικό Νότο κατά την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Ο Κίτον είναι ο μηχανικός του τρένου (του Στρατηγού του τίτλου) που μοιράζεται την αγάπη του ανάμεσα στη μηχανή του και την αρραβωνιαστικιά του. Με την έκρηξη του πολέμου, ο Κίτον τρέχει να καταταγεί στο στρατό, οι Αρχές όμως του αρνούνται, γιατί θεωρείται πιο αναγκαίος στο να οδηγεί το τρένο. Οταν ένας κατάσκοπος των Βορείων κλέβει το τρένο «του», μαζί και την αρραβωνιαστικιά του που βρίσκεται σ' αυτό, ο Κίτον αρχίζει ένα κυνηγητό για να σώσει το κορίτσι και το τρένο του.
Η σκηνή με το κανόνι!!!
Ταινίες του Μπάστερ Κίτον: «Η φιλοξενία μας», «Οι εφτά ευκαιρίες», «Σέρλοκ Χολμς Τζούνιορ», «Ποταμόπλοιο Μπιλ Τζούνιορ», «Ο θαλασσοπόρος», «Στη Δύση», «Ο Στρατηγός», «Ο κάμεραμαν»
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου